• Contact

Als lid van het verantwoordingsorgaan (VO) kom je op voor de belangen van deelnemers, gepensioneerden en werkgevers. Je bent een belangrijke gesprekspartner voor het bestuur. 

Enthousiast geworden? Van 6 november 2025 tot en met 28 januari 2026 kun je je kandidaat stellen voor het verantwoordingsorgaan.

Wat doe je als lid van het VO?

De 13 leden van het verantwoordingsorgaan (VO) houden ons bestuur scherp. Als VO-lid:

• Beoordeel je jaarlijks achteraf of het bestuur goed gehandeld heeft;
• Adviseer je het bestuur vooraf over beleid;
• Kijk je altijd naar de belangen van verschillende groepen en weeg je deze evenwichtig af;
• Stel je mogelijke oplossingen voor die voor iedereen goed zouden kunnen werken.

VO

Samenstelling verantwoordingsorgaan

Het verantwoordingsorgaan (VO) bestaat uit 13 leden : 6 namens pensioengerechtigden, 4 namens deelnemers en 3 namens werkgevers. Als VO-lid word je voor 4 jaar benoemd. 

Je vergadert gemiddeld 6 keer per jaar en je krijgt een vergoeding voor je werk voor het VO. En je hebt de mogelijkheid om (korte) opleidingen te volgen, om zo je rol goed te kunnen vervullen. 

Wie we zoeken

Je kunt je kandidaat stellen voor een zetel namens gepensioneerden als je:

• Basiskennis van pensioen (niveau A) hebt of dit binnen 3 maanden na de start hebt (onder andere door een opleiding).
• Kennis van of ervaring met veranderingen binnen organisaties hebt.
• Je voldoet aan de voorwaarden in het verkiezingsreglement en de profielschets (bijlage van het reglement).

Hoe je je kandidaat stelt

Van 6 november 2025 tot en met 28 januari 2026 kun je je kandidaat stellen voor het VO. Ben je pensioengerechtigde bij bpfBOUW? Dan kun je je op 2 manieren kandidaat stellen met een kieslijst: 

  • Via een vereniging die opkomt voor de belangen van pensioengerechtigden bij bpfBOUW: FNV, CNV, ANBO-PCOB of VP Bouw (Ballast Nedam, BAM en VolkerWessels). Een van deze verenigingen kan je op haar kieslijst zetten. Stuur ons een e-mail voor de contactgegevens van deze verenigingen.
     
  • Via een eigen kieslijst. Je hebt dan wel minimaal 30 handtekeningen nodig van andere pensioengerechtigden bij bpfBOUW. Hiervoor kun je het formulier steunbetuigingen gebruiken. Meld je eerst bij ons aan als kandidaat door een e-mail te sturen met je persoonsgegevens.

Ben je deelnemer (actief of niet-actief) bij bpfBOUW? Dan kun je je alleen kandidaat stellen via bovenstaande verenigingen en niet via een eigen kieslijst.

Heb je nog vragen? Bekijk dan de veelgestelde vragen of stuur ons een e-mail.

Hoe werken de verkiezingen?

Van jezelf kandidaat stellen tot je start als lid van het VO.

Kandidaat stellen

Pensioengerechtigden of (oud-)deelnemers bij bpfBOUW kunnen zich kandidaat stellen.

Bekendmaken kandidaten

Alle kandidaten worden bekend gemaakt door de kiescommissie. 

Stemmen op de kandidaten

Pensioengerechtigden bij bpfBOUW kunnen hun stem uitbrengen op een van de kandidaten. Hierover krijgen alle stemgerechtigden automatisch een brief of e-mail. 

Uitslag verkiezingen

De nieuwe leden van het VO zijn bekend. 

Nieuwe leden starten

De nieuwe leden beginnen aan hun termijn van 4 jaar.  

Veelgestelde vragen

Ja. Als pensioengerechtigde kun je jezelf kandidaat stellen. Dat doe je door een eigen kieslijst in te vullen. Stuur hiervoor een e-mail) en ontvang een link naar een beveiligde website. Daar kun je ook de 30 steunbetuigingen (handtekeningen) van pensioengerechtigden bij bpfBOUW uploaden.

De kiescommissie kijkt eerst of je voldoet aan de profielschets en de regels in het verkiezingsreglement. Is je aanmelding niet compleet? Dan neemt de kiescommissie contact met je op. Je hebt daarna nog 1 week om je aanmelding compleet te maken. En opnieuw aan te leveren. 

Let op! In het verkiezingsreglement, artikel 5 (pagina's 4 en 5) staat dat je (ruim) op tijd je kieslijst moet inleveren (uiterlijk 28 januari 2026). 

Je neemt deel aan ongeveer 6 vergaderingen per jaar die je vooraf voorbereid. Je volgt (korte) opleidingen om je rol goed te kunnen vervullen. Deze opleidingen kosten ongeveer evenveel tijd als de vergaderdagen. Daarnaast heb je 3 vergaderingen per jaar samen met het dagelijks bestuur/commissie Algemene Zaken. 

Je hebt basiskennis nodig van een aantal onderwerpen om het bestuur (gevraagd en ongevraagd) goed te kunnen adviseren. Als je die kennis nog niet hebt, bouw je die de eerste 3 maanden als lid op. Het gaat om basiskennis over de volgende onderwerpen:  

  • financiële opzet van een pensioenfonds
  • algemene kennis vermogensbeheer
  • evenwichtige belangenafweging
  • communicatie
  • uitbesteding
  • risicomanagement
  • het besturen van een organisatie

Alle leden van het VO krijgen een algemene vergoeding. Het bestuur stelt deze bedragen vast. Ook krijgen leden een reis- en verblijfkostenvergoeding voor elke vergadering waaraan ze deelnemen. In overleg met het bestuur kan verder een vergoeding worden vastgesteld voor bijzondere bijeenkomsten. Zie daarvoor het reglement van het verantwoordingsorgaan, artikel 13 (pagina 10). 

Een vereniging bepaalt zelf hoeveel kandidaten ze op haar kieslijst zet. Een kandidaat mag alleen niet op meerdere kieslijsten staan (zie artikel 6 lid 4 (pagina 5) van het verkiezingsreglement).

De kandidaten voor deze zetels worden voorgedragen door werkgevers- en werknemersorganisaties. Alleen voor zetels namens gepensioneerden kan gestemd worden door pensioengerechtigden bij bpfBOUW.