Digitaal ‘Bewijs van in leven zijn’

Woon je in het buitenland? En ontvang je pensioen van bpfBOUW? Dan moet je elk jaar een ‘Bewijs van in leven zijn’ naar ons sturen.

Gebruik een app op je smartphone

Er is een snelle manier om je bewijs te sturen: via een app op je smartphone. Als je de app gebruikt, hoef je het papieren formulier niet meer terug te sturen.
 

Wat heb je hiervoor nodig?
Je hebt een smartphone nodig (dit hoeft niet je eigen smartphone te zijn), je identiteitsbewijs en een QR-code.

  • Stap 1: Installeer de app ReadID Ready van onze partner Inverid B.V. De app is te vinden in de App Store voor de iPhone en in Google Play voor Android smartphones.

  • Stap 2: Start de ReadID Ready App op je smartphone. En scan de QR-code in de brief. Let op! Is je QR-code vervallen? Vraag dan een nieuwe QR-code aan bij onze klantenservice

  • Stap 3: Het logo van bpfBOUW verschijnt en je ziet een welkomsttekst. Vanaf hier volg je de instructies in de app.

Het lukt me niet. Kan ik hulp inschakelen?

Ja, je kunt zeker hulp inschakelen. Vraag een familielid, je buren of vrienden. Kom je er samen met hen niet uit? Neem gerust contact met ons op.

Ik heb geen internet/smartphone. Wat nu?

Je kunt de hulp inschakelen van een familielid of een vriend met een smartphone. Is er niemand in de buurt, dan kun je ook het formulier gebruiken dat wij je stuurden.

Worden er gegevens opgeslagen op mijn telefoon?

Nee, dat gebeurt niet. Als je de app sluit, zijn de gegevens verwijderd van de telefoon.

Ik zie geen bpfBOUW-logo. Waarom is dit?

Pas na het scannen van de QR-code verschijnt het bpfBOUW-logo in de app. Voor het digitaal Bewijs van in leven werken we samen met onze partner InnoValor. Dit is de leverancier van de app.

Wat is een QR-code en hoe werkt het?

Een QR-code is een soort streepjes/blokjescode die je scant met je smartphone. Hiermee krijg je makkelijk toegang tot een website of app. Start de app en volg de instructies in de app.

Ik kan mijn paspoort/rijbewijs/ID-kaart niet scannen. Wat moet ik doen?

Het kan inderdaad voorkomen dat je document nog niet de benodigde chip heeft. Hierdoor kan de app de gegevens van je document niet lezen. Helaas kun je dan geen gebruik maken van de app. Gebruik alstublieft het formulier dat wij je stuurden.

Ik ontvang van meerdere instanties een verzoek voor een Bewijs van in leven. Moet ik deze allemaal apart indienen?

Ja, je stuurt je Bewijs van in leven aan alle instanties. Deze app gebruik je alleen voor bpfBOUW.

Hebben jullie een filmpje van hoe de app werkt?

Voor meer informatie bekijk je een korte video over hoe de ReadID Ready app van onze partner InnoValor werkt. Of bekijk de veelgestelde vragen over ReadID Ready app.

Ik heb het proces digitaal afgerond. Moet ik nog iets doen?

Nee, je hoeft zelf niks meer te doen. Wel kan het zijn dat wij je bellen en je vragen naar je ervaringen. Als je dit niet wilt, dan kun je dit aan ons doorgeven.

Tijdens het scannen viel de verbinding weg. Kan ik het opnieuw doen?

Nee, de QR-code kun je maar 1 keer gebruiken. Neem contact met ons op als de QR-code niet meer werkt.

Ik vind het niet prettig om mijn gegevens digitaal te versturen. Hoe kan ik er toch voor zorgen dat ik mijn pensioen blijf ontvangen?

Je kunt ook het originele formulier gebruiken.

Wat gebeurt er met mijn gegevens? En welke gegevens worden opgeslagen?

Om de geldigheid van je identiteitsdocument te kunnen controleren moeten we de persoonlijke informatie uitlezen die op de RFID-chip van je identiteitsdocument staat. Deze gegevens gebruiken we om je te herkennen en vast te stellen of je nog leeft.

Het gaat onder andere om:

Persoonlijke informatie: je voor- en achternaam, geboortedatum, geslacht, nationaliteit en pasfoto.
Informatie over je identiteitsdocument: het documentnummer, het land van afgifte en de verloopdatum.

Om veiligheidsredenen moeten we je persoonlijke informatie verwerken en opslaan voor een korte periode, maar dit is nooit langer dan 50 dagen. Deze informatie verwijderen we na het verwerken van je digitale Bewijs van in leven. Wij bewaren alleen de gegevens die je ook op het formulier aan ons zou verstrekken. Aangevuld met gegevens van de sessie waarmee de verificatie is uitgevoerd, zoals bijvoorbeeld het tijdstip wanneer je dat gedaan hebt.

Welke niet-persoonlijke informatie verzamelen jullie en waarom?

De ReadID Ready applicatie van onze partner InnoValor, inclusief de onderliggende ReadID software, worden doorlopend verbeterd. Om erachter te komen hoe we de app kunnen verbeteren, verzamelen we informatie over hoe je de app gebruikt. Deze gebruiksinformatie bevat geen persoonlijke informatie. InnoValor kan dus niet direct of indirect de gebruiksinformatie koppelen aan een bepaald persoon. Gebruiksinformatie wordt alleen gebruikt om de kwaliteit van onze software te verbeteren.

InnoValor verzamelt de volgende gebruiksinformatie:

  • Details over je telefoon. Zoals type telefoon, Android/iOS versie, hoeveelheid geheugen. We verzamelen geen gegevens die uniek zijn voor een bepaalde telefoon. 
  • Welk type identiteitsdocument is gescand en gelezen, of het scannen succesvol verlopen is, of het lezen van de chip succesvol verlopen is, het land van afgifte, met welk certificaat dit identiteitsdocument op de chip ondertekend is en de verloopdatum van het identiteitsdocument. We verzamelen de verloopdatum omdat we hiermee kunnen vaststellen welke versie van het identiteitsdocument is gescand.
  • Informatie over het gebruiksgemak. Zoals de hoeveel tijd die elke stap kostte, zijn alle stappen doorlopen en het aantal keer dat de app gebruikt is.

Zijn mijn gegevens veilig?

Je persoonlijke gegevens worden met de grootst mogelijke zorgvuldigheid behandeld en beveiligd. BpfBOUW houdt zich in alle gevallen aan de Algemene verordening gegevensbescherming. Meer informatie hierover vind je in ons privacystatement.

Heb je hulp nodig? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag.