Klacht indienen

Het kan voorkomen dat je niet tevreden bent over bpfBOUW. We zien iedere uiting van ontevredenheid die je aan ons richt als een klacht. Je hebt bijvoorbeeld een klacht over een beslissing die is genomen rondom jouw pensioen. Of over de manier waarop je bent behandeld. Geef je klacht dan aan ons door. 

Klachtenprocedure bpfBOUW

Hoe kan je een klacht indienen?

Er zijn verschillende manieren om een probleem aan ons te melden.

Bellen

De meeste klachten komen voort uit een misverstand. Vaak komen we er telefonisch snel uit. Bel ons op werkdagen tussen 8.00 en 17.30 uur (vrijdag tot 17.00 uur).

Mailen

Stuur je klacht per e-mail naar administratie@bpfbouw.nl.

Schrijven

Stuur een brief met je klacht per post. Vermeld graag de datum, je naam en klantnummer.

BpfBOUW
Postbus 637
1000 EE Amsterdam

Bekijk hier ons Reglement Klachtenprocedure

Wat als je er met onze klantenservice niet uitkomt?

We vinden het erg vervelend als er een meningsverschil is waar je met ons niet uitkomt. In dat geval kan je met je klacht terecht bij de klachtencommissie bpfBOUW. En daarna bij de Commissie PRC en de Geschillen Instantie Pensioenfondsen.

Meld je klacht binnen zes maanden na de gebeurtenis aan de klachtencommissie van bpfBOUW. Het liefst via een brief. Je ontvangt uiterlijk na twee maanden antwoord. Het is ook mogelijk om je klacht mondeling toe te lichten. In dat geval ontvang je uiterlijk na drie maanden antwoord. We gaan altijd vertrouwelijk met je klacht om. 

Je kunt je brief sturen naar:

Klachtencommissie bpfBOUW
Postbus 637
1000 EE Amsterdam 

Vermeld de volgende zaken:

  • Je naam en adres
  • Klantnummer of Burgerservicenummer (BSN)
  • De datum dat je de brief stuurt
  • Een omschrijving van de werkwijze of uitvoering van bpfBOUW waar je ontevreden over bent. Of een verwijzing naar het pensioenreglement of de statuten waar je klacht op gebaseerd is. 

De klachtencommissie mag besluiten over klachten die gaan over de manier waarop de pensioenregeling van bpfBOUW is uitgevoerd of over de interpretatie van de bepalingen van de statuten en de pensioenreglementen.
Als je klacht een verzoek is om toepassing van een bijzondere regeling volgens artikel 32 van het pensioenreglement, dan mag de klachtencommissie dit verzoek niet in behandeling nemen en beslist de Commissie PRC.

Lees hier wie er in de klachtencommissie zitten.

Het kan zijn dat je het niet eens bent met het besluit van de Klachtencommissie van bpfBOUW. Het is mogelijk hiertegen in beroep te gaan bij de Commissie PRC (pensioenzaken, reglementen en communicatie) van het bestuur van bpfBOUW. Dat kan tot uiterlijk binnen twee maanden na het besluit. Ook kan het zijn dat je een verzoek wil doen om een bijzondere regeling als bedoeld in artikel 32 van het pensioenreglement toe te passen. Dit betekent dat je wil dat er voor jou een uitzondering op de regels van bpfBOUW gemaakt wordt. Zo’n verzoek kun je aan de Commissie PRC voorleggen. Vermeld hierbij wel waarom je vindt dat de Commissie PRC een uitzondering zou moeten maken voor jou.

Om in beroep te gaan tegen een besluit van de klachtencommissie of om een beroep op artikel 32 van het pensioenreglement te doen, stuur je een brief aan:

Commissie PRC
Postbus 637
1000 EE Amsterdam

De Commissie PRC zal je beroep zo snel mogelijk behandelen en een besluit nemen.

Vind je de beslissing van de Commissie PRC niet terecht en heb je de klachtenprocedure van bpfBOUW volledig doorlopen? Dan kan je terecht bij de Geschillen Instantie Pensioenfondsen (GIP) en kun je jouw klacht daar voorleggen. Deze onafhankelijke instelling behandelt klachten en geschillen over de uitvoering van het pensioenreglement.

Wil je meer weten over de werkwijze van de GIP, kijk in deze brochure of op www.geschilleninstantiepensioenfondsen.nl.

Voor verdere vragen over GIP bel 085 049 20 30 of mail naar info@gipcontact.nl.

U mag uw klacht ook op ieder moment voorleggen aan de civiele rechter. Houd er rekening mee dat hier kosten aan verbonden zijn.