Het bestuur van BpfBOUW wordt ondersteund door verschillende adviseurs en commissies. Dankzij die adviezen kunnen we ons werk nog beter uitvoeren. Zo weet je zeker dat je pensioen bij ons in goede handen is. Lees hieronder wat elke commissie doet en wie er in zit.
De Commissie Algemene Zaken voorziet het bestuur van algemeen beleidsadvies.
De commissie Pensioenzaken, Reglementen en Communicatie (PRC) adviseert het bestuur over onder andere toetsing van de uitvoerbaarheid van het pensioencontract en de aanpassing van reglementen.
De Risico Commissie adviseert het bestuur op het gebied van integraal risicomanagement (IRM). Daaronder valt financieel risicomanagement, niet-financieel risicomanagement en compliance.
De commissie Vermogensbeheer en Balansmanagement (VBB) adviseert het bestuur op het gebied van vermogen. Het gaat dan onder andere over beleidsvoorbereiding, beleidsbepaling, beleidsuitvoering, monitoring en evaluatie.
Tot 1 april 2024 kon je een klacht indienen bij de klachtencommissie als je het niet eens was met ons. Maar deze commissie is per 1 april 2024 vervallen en neemt vanaf die datum geen klachten meer in behandeling.
De klachtencommissie bestond uit drie leden. Zij waren in dienst van de uitvoerder van de pensioenregeling, APG.
De adviescommissie Awb adviseert het bestuur, wanneer iemand bezwaar indient tegen een vrijstellingsbesluit. Deze adviescommissie bestaat uit drie leden, die door het bestuur benoemd worden.
De procedure die de adviescommissie Awb gebruikt, is beschreven in het reglement Awb-bezwaarprocedure vrijstellingsverzoeken.
Sinds 2017 is er een Europese richtlijn voor pensioenfondsen van kracht. Deze wetgeving heet IORP II en stelt aanvullende eisen. Eén van die eisen is het aanstellen van drie sleutelfuncties. Deze functionarissen controleren hoe we ons beleid uitvoeren en rapporteren dat vervolgens aan het bestuur en de Raad van Toezicht.